SZEG ARCHITECTS

Vándoriskola

Kik a a vándorok? Kós Károly Egyesülés Vándoriskolájának növendékei. A Vándoriskolát Makovecz Imre alapította 1990-ben. Az egykori vándorok mára mesterek. A vándorépítészek olyan végzett építészhallgatók, akik vállalják, hogy 6 féléven át Kós Károly Egyesülés tag építészirodáinak kötelékében végzik munkájukat. Egy egy irodánál fél évet tartózkodnak munkaviszonyban, tanulnak, dolgoznak, magukba szívják az építészet humán, műszaki, gazdasági és jogi légkörét. A Kós Károly Egyesülésnek vannak irodái szerte kis országunkban sőt Erdélyben is.

Számomra aki szintén vándor voltam a Vándoriskola az első lépést jelentette a hazai építészet sokszor drámai sokszor lírai szkénéjében való fellépéshez. Szerettem a vándoriskolát:

        A vándoriskola egy olyan hely, ahol megtanulhattam felelősen, építészként és emberként élni, szeretni, lelkesedni, az időt beosztani, kiállni magamért és másokért. Megtanulhattam figyelni, tenni, tenni a közösségért, tenni egy kicsit az országért, felelősnek lenni azért a földért, területért emberért, ahol, és akivel felnőttem.
         Jó a Vándoriskolában, hogy vándorolhattam térben, időben szellemileg és érzelmileg egyaránt. A folytonos változásban felfedezhettem mi az érték, mi az állandó, mit érdemes megtartani, mit kell elvesztenem, vagy mit muszáj letennem.
           A Vándoriskolától kaptam egy a csomagot. E csomag számomra egy fontos és tevékeny építész közösség, egy az építészethez elengedhetetlen rendszerelvűség, jártasság rengeteg épületszerkezeti kérdésben, magabiztosság az építési gyakorlat terén. Megláttam annak fontosságát, hogy a műszaki szakszerűségnek, vagy tökéletesség (dizájn) csak jól érzékelendő humán igényeknek eleget téve van értelme és értéke. A Vándoriskola pedig keresi ezeket az igényeket, mind egy falufelmérésben, mind a közös építésben, egy konferenciában, vagy kirándulásban.














Vándorok és Mesterek Makovecz Imre építész 75. születésnapján 2010-ben a Makovecz Imre utcai (akkor még Kecske utca) irodaház kertjében.

Balról jobbra: Tóth Márton, Makovecz Imre, Rüll Tamás, Dénes Albert, Szakos Hajnal, Szilágyi Szabolcs, Varjasy Anikó, Kis Kálmán, Cservenyák Eszter Ilka, Füzes András, Kovács Pál, Csóka Balázs, Kováts Ábel, Szepesi Ákos, Darvas-Kozma József (akkori csíkszeredai plébános) Csernyus Lőrinc, Nemes Dávid, Madár Ivett, Papp Tamás, Hayde Réka, Ostrozánsky Gellért, Juhász Attila

A Makovecz Imre és követői alapította Kós Károly Egyesülés (KKE) Vándoriskolája (V), olyan posztgraduális képzés, ahol a pályakezdő fiatal építészek, mesterek mellett, munkavégzés közben sajátíthatják el a szakma gyakorlati fortélyait. Hat félév alatt hat építésziroda munkájába és működésébe van alkalmuk betekinteni a vándorépítészeknek, középkori céhes legények inaséveihez hasonlóan. Emellett részt vesznek elméleti képzéseken, tervpályázatokon, kirándulásokon, konferenciákon, ezeknek aktív szervezői és résztvevőivé is válhatnak. A képzést diplomázás zárja le, ahol a végzett vándor egy általa tervezett és megépült, vagy épülőfélben lévő házat mutat be a mesterek testületének. A vándoriskolában tanító és dolgozó mesterek itthon és a határon túl is praktizáló építészek. A Vándoriskola célja elsősorban térségünk és a történelmi Magyarország aktuális építészeti feladatainak megismertetése a fiatal építészgenerációval, konkrét tervezési feladatokon, munkakapcsolatokon, az épített és építendő téren keresztül.

A Kós Károly Egyesülésről és a Vándoriskoláról az alábbi helyeken olvashat:

The Kós Károly Associate’s Wanderer school was established by Imre Makovecz and his followers. This is an informal training for young graduate architects in Hungary. They can improve themselves with learn and work by leadership of their masters in six semesters (three years), like a guild education in the Middle Ages. In the training the young architects attend on seminars, conferences, competitions, trips and other things. They could be active organizers of these programmes. The Circuit school finishes with a diploma. The diploma is a house which is designed and managed by graduate circuit architect. The students have to present the houses, the plans of houses and show important momentums the build of those. The Circuit school’s masters practise inland and overseas alike. Aim of circuit school is introduction young architects generation into the local area’s, and historical Hungary architecture problems through tasks, works, bulding space and contacts.

 
Szilágyi Szabolcs építész belsőépítész
 egykori vándor 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése